Klimmen

Klimmen, waarom en hoe

Als je wielrenner bent is de kans groot dat er een moment komt dat je tenminste één keer de uitdaging wilt aangaan om een echte berg te beklimmen. Vaak komt dat door tv uitzendingen van bijvoorbeeld de Tour de France, of als je op vakantie bent geweest in het buitenland en wielrenners hebt zien ploeteren op een berg, of door verhalen van vrienden, kennissen, etc. En als The Sportsclub dan een clinic organiseert op een bekende berg en je allemaal positieve geluiden hebt gehoord van leden die eerder mee deden, ligt de kans voor het grijpen. Wanneer het dan eindelijk zover is dat het gaat gebeuren, dan komt de vraag die de meeste wielrenners bezig houdt zolang er bergen worden beklommen: Staan of zitten!!

Staan of zitten

De keuze voor het staand of zittend klimmen is voor een groot deel afhankelijk van je lichaamsbouw, je spierontwikkeling, en waar jij je prettig bij voelt. Als je naar bergetappes kijkt in de Tour zie je dat de ene coureur meer staat dan een ander. Uit onderzoek is gebleken dat je met staand klimmen meer kracht kunt ontwikkelen omdat je het gewicht van je bovenlichaam gebruikt. Wanneer een finish op de top van een berg is, wordt de eindsprint daarom ook bijna altijd staand gedaan. Maar, als je staand klimt dan gebruik je wel 10% tot 15 % meer energie ten opzichte van zittend klimmen. Dat heeft vooral te maken met extra beweging van je amen en alle rugspieren. Kortom, zittend klimmen is efficiënter maar dan heb ik het wel over klimmen dat langer zijn dan een paar kilometer. Op kortere klimmen, maakt het niet zoveel uit en daarom zie je op deze klimmen veel renners dan ook vaak staand naar boven gaan om meer snelheid (kracht) te ontwikkelen (Bijvoorbeeld de Amstel Gold Race in Limburg). Het is dus aan te bevelen om op lange klimmen zolang mogelijk te blijven zitten. Zo nu en dan even uit het zadel komen voor de ontspanning kan, als je dat prettig vindt. De voordelen van zittend klimmen zijn: Je verbruikt minder energie, je hartslag blijft behoorlijk lager dan bij staand klimmen en je gebruikt vooral de lage onderrugspieren en heupspieren. Vandaar ook dat wij de kracht- en klimtraining in principe altijd zittend doen!

Hoe zittend klimmen (techniek)

Tijdens de trainingen wijs ik er altijd op dat je zo licht mogelijk, met een zo hoog mogelijk beentempo, moet fietsen. Dit doe ik omdat je hierdoor meer inhoud krijgt en je lichaam gewend raakt aan dat beentempo. Daardoor kun je bergop met een lichtere versnelling en een hoog beentempo rijden, veel kracht en energie sparen, en toch snelheid houden. Als je moe wordt en de klim zwaarder, schuif je vaak automatisch meer naar de punt van het zadel maar probeer zoveel mogelijk midden op het zadel te zitten, dus recht boven het bracket. Deze zit bevorder je ook door met je hakken naar beneden te fietsen, vandaar dat ik daar regelmatig (altijd) op wijs tijdens de traningen. Een heel belangrijk punt bij het klimmen is dat je je bovenlichaam stil houdt. Veel renners zie je, vooral als de vermoeidheid toeslaat, met een zwaaiend bovenlichaam naar boven gaan en ze trekken en rukken aan het stuur. Dat is zo jammer, want dat kost alleen maar extra energie en dat heb je hard nodig om boven te komen. Probeer stil te zitten met de handen bovenop het stuur zodat je rechtop zit met je borst vooruit voor zoveel mogelijk zuurstof. Als je met je linkerbeen naar beneden gaat moet je op dat moment iets met de rechterhand aan het stuur trekken en wanneer je met je rechterbeen naar beneden gaat met de linkerhand.

Hoe staand klimmen (techniek)

Bij niet al te lange klimmen, van enkele kilometers, zul je veel meer staand dan zittend klimmen omdat je dan door het trappen van een grotere versnelling meer snelheid kunt maken. Om zoveel mogelijk rendement te hebben moet je de kracht leggen in zowel de duwende als de trekkende beweging. Dat geeft ook een mooie soepele pedaalslag en voorkomt schokken. Evenals bij het zittend klimmen, moet je ook bij het staand klimmen proberen zo weinig mogelijk energie te verspillen. Tijdens de training zeg ik altijd: Je moet lekker dansen op de pedalen. Je ziet vaak dat renners die staand klimmen het lichaam wel stil houden maar de fiets van links naar rechts slingeren. Dat moet je niet doen want iedere beweging die ervoor zorgt dat de fiets van de rechte lijn afwijkt, remt af en is verloren energie. Het lichaam een ietsje naar voren buigen en de handen op de remgrepen, het lichaam stil houden evenals de fiets, en zo rechtdoor naar je einddoel met zo weinig mogelijk energieverlies. Als je staand fietst, rijd je altijd een of twee tandjes zwaarder dan wanneer je zit. Je bent staand immers sterker en als je gaat zitten, direct weer terugschakelen om je beentempo gelijk te houden.

Aandachtspunten bij klimmen

Zorg er voor dat je altijd in je eigen tempo klimt en laat je niet gek maken door anderen die overmoedig zijn of wellicht iets beter omhoog kunnen dan jij, want je komt jezelf dan gruwelijk tegen en daar blijf je de hele klim last van houden. Klimmen moet je doen net iets onder je omslagpunt (verzuring) zodat je in de laatste kilometer nog iets over hebt om alles te geven. Zoek dus een ritme en een tempo waarvan je denkt dat je het lang genoeg kunt volhouden. Let vooral ook op je adem en zorg ervoor dat je, vooral in het begin van de klim, niet te gehaast gaat ademen. Degenen die vaker hebben geklommen weten daar vaak wel controle over te houden. Luisteren naar je lichaam is een uitdrukking die je vaak hoort en dat is vooral tijdens klimmen van toepassing. Zorg ervoor dat je voor de klim voldoende eet en drinkt en neem niet teveel ballast mee naar boven. Iedereen weet: Hoe lichter, hoe beter. Dat geldt voor je eigen gewicht maar ook voor de fiets. Wij verkeren in de gelukkige omstandigheid dat halverwege de klim verzorgers staan met nieuwe, volle bidons. Drinken tijdens de klim is het allerbelangrijkste en neem in ieder geval om de kilometer een slok. Niet teveel in één keer want dan gaat het klotsen in je maag en krijg je er last van.

Tot slot en concluderend

Zittend klimmen is efficiënter maar iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur. Zorg ervoor dat je vooral plezier hebt in de dingen die je doet want daarmee kom je het verst en dus ook boven. Vergeet niet dat alle wielrenners die een berg op rijden verschrikkelijk afzien en pijn lijden. Je moet enorm kunnen afzien en dat heeft alles te maken met jouw karakter en mentaliteit.

Denk aan mijn klimspreuk: Afzien en pijn lijden is tijdelijk maar opgeven is voor altijd!!

Plaats een reactie