Tijdrijden

Tijdrijden is een specifieke discipline binnen het wielrennen. Je moet het zelf doen en je kunt je letterlijk en figuurlijk nergens achter verschuilen. Er zijn renners die het geweldig vinden, maar er zijn er ook die het minder leuk vinden. Maar….dat geldt voor alle onderdelen in het wielrennen en wij zullen nog veel trainingsvormen doen en dus komt iedereen in meer of mindere mate aan zijn/haar trekken.

Voorbereiding/warming-up
Let goed op de windrichting en op het wegdek. Waar zitten gaten in de weg en hoe lopen de bochten. Waar kun je even uit de wind door bomen of een huis en wat kun je gebruiken als richtpunten. Zorg er voor dat je deze warming-up en verkenning ook gebruikt om voldoende te drinken. Blijf na de verkenningsronde in beweging, zodat je warm blijft en zorg er voor dat je op tijd bij de start bent wanneer je moet vertrekken.

De tijdrit zelf
Probeer de tijdrit zo goed mogelijk te verdelen, in te delen. Als je te snel start ben je er zeker van dat je het laatste deel veel moet inleveren. Echter, als je te langzaam start dan haal je de verloren tijd later niet meer in. Verdelen is dus waar het om draait!
Mijn advies aan jullie is dan ook om het eerste deel van de tijdrit vooral op souplesse te rijden en net niet te verzuren! Je moet wel op het buitenblad rijden en dan in het begin achter groot schakelen voor de souplesse. Tegen het einde kun je dan altijd nog zien of je 1 of 2 tandjes zwaarder kunt/moet rijden.
Snij de bochten goed aan en kijk vooral goed uit. Voor een scherpe bocht even lichter schakelen en dan vanuit de bocht je staande weer op gang trekken en opschakelen. Om je snelheid te houden kun je je het beste focussen op een renner voor je of op bepaalde punten langs de weg of in het landschap. Probeer niet, of zo weinig mogelijk, aan eventuele pijn in je benen te denken. Dat is maar even en zo weer voorbij!

Plaats een reactie